Webhosting – Databáze

Tento článek řeší základní fungování databází na Webhostingu. Potřebujete-li exportovat nebo importovat data, postupujte podle návodu Webhosting – Import a export databáze v phpMyAdmin.

V tomto článku se dozvíte:


Parametry databází

Ke každému webhostingu máte k dispozici neomezený počet databází MySQL (u starších webhostingů), nebo MariaDB.

Základními parametry databází na Webhostingu jsou:


Založení databáze

Pro založení databáze postupujte dle následujícího návodu:

  1. Přihlaste se do zákaznické administrace ⧉.
  2. V horním menu zvolte záložku Hostingové služby Webhosting nebo WMS.
  3. Otevřete detail konkrétní služby.
  4. V levém menu klikněte na odkaz Nová databáze.
  5. Pojmenujte databázi (max. 7 znaků bez diakritiky), zvolte či zadejte příjemce e-mailu s heslem a klikněte na tlačítko vytvořit.

Alternativně můžete databázi vytvořit přímo v detailu Webhostingu kliknutím na odkaz vytvořit novou v tabulce Databáze.

Založení nové databáze přes odkaz v levém menu, nebo v Detailu webhostingu
Založení nové databáze přes odkaz v levém menu, nebo v Detailu webhostingu

Po vytvoření databáze systém zašle přihlašovací údaje na e-mail zadaný při zřizování služby.


Uživatelské účty databáze

K databázím můžete přistupovat pouze z webového rozhraní phpMyAdmin[pma] a z webhostingových serverů VEDOS. Databáze nejsou přístupné zvenku ani z jiných serverů, a tento přístup žádným způsobem neumožňujeme.

Po zřízení MySQL databáze obdržíte dvoje přihlašovací údaje:

  • Uživatel admin (přihlašovací jméno začíná písmenem a) má plná práva k databázi. S tímto uživatelským jménem spravujte databáze výhradně přes rozhraní phpMyAdmin[pma] – pokud to není nezbytné, nepřipojujte se k němu z PHP.
  • Uživatel web (přihlašovací jméno začíná písmenem w) má omezená práva: smí pracovat s daty, ale nesmí měnit strukturu tabulek. Tohoto uživatele připojujte k databázi z PHP.

Každá databáze má pevně dané tyto 2 uživatele. Z bezpečnostních důvodů nemůžete měnit práva těchto uživatelů, ani přidávat uživatele nové.

Při zadávání údajů k databázi ve vaší PHP aplikace dbejte na to, abyste správně zadali následující 4 údaje (najdete je v e-mailu s informací o zřízení databáze, nebo v detailu databáze v zákaznické administraci):

  • název databázového serveru – ve tvaru wmX.wedos.net nebo mdX.wedos.net, kde X je číslo
  • název databáze
  • přihlašovací jméno
  • heslo (pozor na případné mezery před nebo za heslem)

Správa databáze

Změny zadané v zákaznické administraci se projeví do 30 minut.

Do správy databáze v zákaznické administraci vstoupíte těmito kroky:

  1. Přihlaste se do zákaznické administrace ⧉.
  2. V horním menu zvolte záložku Hostingové služby Webhosting nebo WMS.
  3. Otevřete detail konkrétní služby.
  4. V detailu služby najděte konkrétní databázi a kliknutím na ikonu lupy otevřete její detail.
Otevření detailu databáze
Otevření detailu databáze

Přímo v zákaznické administraci můžete:

Změna hesla databázového účtu

Změníte-li heslo uživatele, přes kterého se Vaše aplikace k databázi přihlašuje, zadejte odpovídající změnu i v PHP kódu, který pomocí hesla k databázi prostřednictvím tohoto účtu přistupuje! Necháte-li v kódu staré eslo, spojení s databází nebude fungovat.

U každého účtu databáze můžete změnit heslo. V tabulce Změna hesla admin nebo Změna hesla web v detailu databáze proveďte změnu a uložte ji.

Formuláře pro změnu hesel uživatele admin a web
Formuláře pro změnu hesel uživatele admin a web

Smazání databáze

Před smazáním databáze doporučujeme data zálohovat exportem podle tohoto návodu. Smazáním databáze dojde k jejímu kompletnímu a nenávratnému odstranění, včetně všech dat, která obsahuje.

Pro smazání databáze zadejte do políčka v rámečku Smazat databázi velkými písmeny slovo SMAZAT a potvrďte tlačítkem Smazat databázi.

Smazání databáze v detailu
Smazání databáze v detailu

Po smazání nemůžete vytvořit novou databázi se stejným názvem. 

Samotná data můžete obnovit z vlastní nebo naší zálohy, a to importem do nově založené databáze. Novou databázi pak připojíte k webové aplikaci úpravou její konfigurace.


Aktuální verze databáze

Nejvyšší možná verze MariaDB je aktuálně 10.4.33.

Pokud Vám verzi databáze nesdělí software, který tuto databázi používá, můžete si verzi ověřit v:

Verze databáze v zákaznické administraci

Verzi databáze (a další informace o ní) získáte v detailu databáze těmito kroky:

  1. Přihlaste se do zákaznické administrace ⧉.
  2. V horním menu vyberte Hostingové služby Webhosting nebo WMS.
  3. Ze seznamu vyberte službu, jejíž databázi chcete prověřit.
  4. V detailu služby v tabulce Databáze klikněte na název vybrané databáze.
  5. V detailu databáze u položky Databázový server ověřte verzi databáze.
webhosting-verzedatabaze-obr10-1024x278-2623740
Databázový server v detailu databáze

Verze databáze v phpMyAdmin

V rozhraní phpMyAdmin získáte verzi databáze následujícím postupem:

  1. Přihlaste se do rozhraní phpMyAdmin ⧉.
  2. Vyhledejte verzi databáze v panelu Databázový server.
wh-dbver-obr1-1024x448-3695366
Určení verze databáze v phpMyAdmin

Běžné problémy

Mezi běžné problémy s databázemi patří:

Nevyhovující verze databáze

Problém: Aplikace vyžaduje jiný typ nebo verzi databáze.

Řešení: Změnu verze databáze naše služby typicky nepodporují.

Webhosting podporuje pouze databáze MariaDB. Jakýkoli jiný databázový systém můžete provozovat jen na vlastním serveru ⧉.

Nedostupná databáze z Internetu

Problém: Nemůžu se k databázi přihlásit z aplikace, která běží u jiného poskytovatele nebo na mém počítači.

Příčina: Přístup k databázím na Webhostingu je z bezpečnostních důvodů omezený pouze na služby WEDOS Webhosting a WMS. Výjimky z tohoto pravidla neposkytujeme.

Řešení: Ke správě databází použijte aplikaci na Webhostingu (např. na subdoméně), nebo rozhraní phpMyAdmin ⧉.

Nedostatečná práva uživatele web

Problém: Aplikace nefunguje správně, pokud se k databázi hlásím jako uživatel web.

Příčina: Aplikace potřebuje používat příkazy administrátorského účtu, například tvorbu tabulek při instalaci redakčního systému.

Řešení: Zadejte po nezbytnou dobu údaje administrátorského účtu.

Nefunkční web po úpravě databáze

Problém: Po provedení úprav databáze web přestal fungovat.

Příčina: Nejčastějším zdrojem problémů je změna hesla v administraci, ale ne v konfiguračním souboru webu. Může také jít o poškození nebo smazání části databáze nezbytné pro správný běh webu.

Řešení: Pokud jste jenom změnili heslo k databázi, aktualizujte jej v konfiguračním souboru Vaší aplikace. Komunitní návod na úpravu u běžných redakčních systémů najdete na tomto odkazu ⧉. Pokud jste měnili obsah databáze a web přestal fungovat, importujte zálohu.

Smazaná databáze

Problém: Omylem jsme smazali databázi.

Řešení: Existují dva druhy smazaných databází:


Často kladené dotazy

Kde přesně nastavím v PHP nové přístupové údaje k databázi?

Záleží na Vaší konkrétní aplikaci. Článek obsahující připojení k databázím běžných redakčních systémů najdete v komunitním návodu CMS redakční systémy a připojení k databázi ⧉. Používáte-li jinou aplikaci, zeptejte se podpory aplikace, nebo Vašeho webmastera.

Jaký je rozdíl v MySQL / MariaDB?

MariaDB je odnož MySQL. Jsou vzájemně kompatibilní a většina CMS je s MariaDB plně funkční. Pokud vaše aplikace vyžaduje MySQL, měla by spolehlivě fungovat i s MariaDB a naopak. Na většině DB serverů už používáme pouze MariaDB bez možnosti změny. Pokud striktně vyžadujete MySQL, řešením by mohl být VPS server ⧉. Případně kontaktujte naši zákaznickou podporu.

Jak zjistím přihlašovací údaje k databázi bez e-mailu o zřízení služby?

Můžete je zjistit z konfiguračního souboru Vaší PHP aplikace, která danou databázi používá. Pokud to nelze, heslo k databázi budete muset změnit. Vedle formuláře pro změnu hesel zároveň najdete tabulku s přehledem přístupů k databázi.

Pomohl Vám návod?

Děkujeme za Vaši zpětnou vazbu!
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors