V tomto článku se dozvíte:
- Jak ověřit pravost e-mailu od VEDOS
- Jak rychle zkontrolovat stav služeb
- Jak nahlásit pokus o phishing jménem VEDOS
- Často kladené dotazy
Ověření e-mailu
Pokud Vám dorazí podezřelý e-mail s upozorněním na expiraci domény, webhostingu, nebo jiné služby, ověřte jej těmito kroky:
- Zkontrolujte e-mailovou adresu odesílatele. I když je jméno odesílatele VEDOS nebo nějaká variace na něj, zkontrolujte e-mailovou adresu odesílatele. Pokud e-mail nepřichází z domény
@wedos.com
nebo@vedos.cz
, jde o podvrh. To platí i pro překlepové a podobné domény, jako například:@vvedos.com
– dvě písmena v vedle sebe vypadají jako w, tzv. překlepová doména,@wedos-webhosting.cz
– první část je správně, druhá ji ještě nějak rozšiřuje,@wedos.app
– správný název, nesprávná koncovka, nebowedos@nejakadomena.tld
– schránka wedos, nesprávná doména.
- Zkontrolujte cíle odkazů. Cíl jakéhokoliv odkazu ke správě služby nebo platbě by měl začínat adresou zákaznické administrace, tedy
https://client.wedos.com/
. Kontrolujte vždycky skutečný cíl odkazu, ne jenom text, na který klikáte. Podobně jako u 1. kroku i tady můžete narazit na překlepové i jinak podvržené domény.
VEDOS nikdy nezkracuje odkazy do administrace. Odkazy typu wds.cz/abcdef
nebo bit.ly/123456
jsou podvrhy.
Skutečnou adresu odkazu zjistíte po najetí myši nad odkaz – prohlížeč ji vypíše zpravidla v levém dolním rohu obrazovky.

Už zdaleka neplatí, že podvodné e-maily mají odbytý vzhled (nebo jsou úplně neformátované) a špatnou češtinu. Díky umělé inteligenci je velice snadné prakticky zdarma vytvořit e-mail, který naopak vysokou úrovní vzhledu i jazyka budí důvěru. Oblíbenou taktikou podovdníků ale zůstává vysoká urgence – snaží se Vás donutit jednat co nejrychleji, abyste přehlíželi varovné signály, dokud nebude příliš pozdě.
Kontrola stavu služeb
Pokud ve Vás podovdný e-mail přesto vyvolal obavu ohledně stavu služeb, zkontrolujte je přímo v administraci. Nejjednodušším způsobem je kontrola seznamu objednávek těmito kroky:
- Přihlaste se do zákaznické administrace ⧉.
- V navigační liště klikněte na Fakturace.
- V levém menu vyberte Objednávky.
Ve vypsaném seznamu objednávek ihned uvidíte, která služba je zaplacená, a která ne. Více informací najdete v článku Fakturace – Přehledy objednávek a dokladů.

Mějte na paměti, že doména a Webhosting jsou samostatné služby. K provozu webu (a e-mailů) potřebujete obě.
Pokud zde službu nevidíte vůbec, ujistěte se, že:
- služba je provozovaná u VEDOS,
- jste přihlášeni ve správném zákaznickém účtu.
Pokud se Vám nedaří službu dohledat, požádejte o pomoc podporu ⧉. Uveďte název (doménu, např. wds-test.cz) a typ (doména, webhosting) hledané služby.
Nahlášení phishingu
Pokud obdržíte podvodný e-mail, postupujte těmito kroky:
- Neklikejte na žádné odkazy ani tlačítka v tomto e-mailu.
- Podle návodu Vašeho mailového klienta získejte hlavičku zprávy (vzorovou hlavičku a návod pro WebMail najdete zde.)
- Nahlaste phishing prostřednictvím formuláře. Přiložte získanou hlavičku, případně další materiály jako snímky obrazovky, cílovou adresu odkazů a jiné (pokud je dokážete bezpečně získat).
Získání hlavičky e-mailu ve WebMailu
Hlavička e-mailu obsahuje detailní údaje o zprávě, které lze použít při diagnostikování problémů. Ve WebMailu ji zobrazíte kliknutím na šipku v pravé části bloku s informacemi o zprávě.
Ve WebMailu také doporučujeme otevřít e-mail v textovém formátu (viz obrázek).

Často kladené dotazy
Co mám dělat, když už jsme v podvodném e-mailu zadali přihlašovací nebo platební údaje?
V případě přihlašovacích údajů do zálaznické administrace je co nejdřívě změňte podle návodu Administrace – Zákaznický účet. V tomto návodu najdete také informace o dalších způsobech zabezpečení, které mohou podvodníkovi zabránit v přihlášení do účtu i v případě, že zjistí uživatelské jméno i heslo.
V případě odcizení platebních údajů spolupracujte s Vaší bankou, případně policií.