V tomto článku se dočtete:
- Jak zabezpečit přihlášení do zákaznického účtu:
- Jak odhlásit aktivní uživatele zákaznické administrace
- Jak zkontrolovat historii přihlášení
- Běžné problémy
- Často kladené dotazy
Potvrzení odkazem v e-mailu
Máte-li aktivní zasílání e-mailových oznámení o přihlášení do zákaznické administrace, můžete úspěšné dokončení přihlášení podmínit kliknutím na odkaz v tomto e-mailu.
Tato funkce je dostupná pouze pro zákazníky, kteří mají u účtu uvedené a ověřené telefonní číslo.
Nastavení zabezpečení tímto potvrzením nastavte těmito kroky:
- Přihlaste se do zákaznické administrace ⧉.
- V horním menu vyberte Můj účet Zákazník.
- V levém menu klikněte na Zabezpečení účtu.
- V rámečku Nastavení účtu nastavte frekvenci zasílání e-mailů s informacemi o přihlášení a vyžádání potvrzení pomocí odkazu.
- Změny potvrďte tlačítkem Uložit změny.

E-mail s hláškou o přihlášení do zákaznické administrace a případně s odkazem s můžete nechat zaslat:
- Vždy (zapnuto)
- Při každém přihlášení
- Poprvé v rámci otevřeného prohlížeče
- Při přihlášení z neznámého místa (pouze důležité)
- Pokud se od posledního přihlášení změnil prohlížeč nebo IP adresa
- Pokud se oproti celé historii přihlášení změnil prohlížeč nebo IP adresa
- Nikdy (vypnuto)
Pokud zasílání hlášky o přihlášení vypnete, nemůžete ani aktivovat zaslání potvrzovacího odkazu.
Potvrzení jednorázovým heslem (OTP)
OTP je zkratka pro One Time Password. Jde o jednorázové heslo o šesti číslech, které má platnost 30 sekund. Po uplynutí tohoto času se na základě tzv. sdíleného klíče vygeneruje nové heslo. Tento klíč zakládáte při aktivaci OTP autentizace a je uložený jak na našem serveru, tak v zařízení, které používáte jako klíčenku. Pokud jsou klíčenka i server vzájemně synchronizovány, hesla založená na klíči se shodují, a Vy se s nimi můžete přihlásit.
Vzhledem k délce hesla a omezenému času jeho existence je velice nepravděpodobné, že by jej případný útočník uhodl. V kombinaci s běžným heslem k zákaznickému účtu tedy jde o poměrně účinnou ochranu.
Potřeby k OTP autentizaci
Nejprve se ujistěte, že u zákaznického účtu máte nastavené aktuální mobilní telefonní číslo a e-mailovou adresu. V případě ztráty klíčenky tyto údaje použijeme k ověření Vaší identity a obnovení přístupu.
K samotnému vygenerování jednorázového hesla používáte tzv. klíčenku – zařízení, na kterém v daný čas přečtete odpovídající jednorázový kód. Nejběžněji použijete mobilní telefon například prostřednictvím těchto aplikací:
- Google Authenticator pro Android
- Google Authenticator pro iOS
- Microsoft Authenticator pro Windows Phone
- Authenticator pro Firefox OS
Pokud Váš telefon mobilní aplikace nepodporuje, můžete použít rozšíření prohlížeče:
Aktivace OTP v administraci
Máte-li:
- v zákaznické administraci nastavené aktuální mobilní telefonní číslo a e-mailovou adresu,
- v mobilním telefonu nebo prohlížeči připravenou klíčenku,
můžete přistoupit k aktivaci OTP. Postupujte těmito kroky:
- Přihlaste se do zákaznické administrace ⧉.
- V horním menu vyberte Můj účet Zákazník.
- V levém menu vyberte Zabezpečení účtu.
- V rámečku Dvou-faktorová autentizace (OTP) klikněte na tlačítko Nastavit OTP.
- Do vybrané klíčenky opište kód sdíleného klíče, případně naskenujte QR kód.
- Do políček zadejte heslo k zákaznickému účtu a platné OTP heslo (6-ciferné číslo) z klíčenky.
- Klikněte na tlačítko Aktivovat.

Při dalším přihlášení Vás již systém vyzve k zadání OTP hesla.
Aplikaci s daným sdíleným klíčem můžete provozovat na více zařízeních. V případě selhání nebo ztráty jednoho zařízení tedy můžete použít záložní řešení.
Zadáte-li heslo chybně, nebo během aktivace dojde k jiné chybě, existující účet z klíčenky smažte a zahajte celý postup znovu. Systém vygeneruje nový sdílený klíč a starý zneplatní.
Deaktivace OTP
Máte-li přístup do zákaznické administrace, postupujte stejně jako při aktivaci, ale v Zabezpečení účtu klikněte v rámečku Dvou-faktorová autentizace (OTP) na tlačítko Deaktivovat.

Ztráta OTP klíčenky
Pokud přístup k zákaznické administraci nemáte kvůli ztrátě OTP klíčenky, postupujte těmito kroky:
- Zadejte přihlašovací jméno a heslo do zákaznické administrace ⧉.
- V následujícím kroku klikněte na odkaz Ztratil jsem OTP klíčenku.
- Zkontrolujte e-mailovou schránku. Do 5 minut od odeslání klikněte na odkaz ke zrušení OTP klíčenky v e-mailu WEDOS Internet – deaktivace OTP klíčenky z adresy wedos@wedos.com.
- Na odkazu z e-mailu klikněte na tlačítko zaslat SMS.
- Do políčka zadejte Ověřovací SMS kód.
- Odklikněte Nejsem robot a klikněte na tlačítko odeslat.

OTP je nyní deaktivované.
Odhlášení aktivních uživatelů
Máte-li podezření, že se do Vaší zákaznické administrace přihlásil někdo neprávem, můžete odhlásit aktivní uživatele zákaznické administrace:
- Odkazem v e-mailu s informacemi o přihlášení do zákaznického účtu (více o jeho nastavení v kapitole Potvrzení přihlášení odkazem v oznamovacím e-mailu). E-mail přijde z adresy no-reply@wedos.com a odkaz má tvar
https://login.wedos.com/logout-all/(specifický_kód_příkazu)
. - Tlačítkem v zákaznické administraci.
K tlačítku pro odhlášení všech aktivních uživatelů zákaznické administrace přistoupíte těmito kroky:
- Přihlaste se do zákaznické administrace ⧉.
- V horním menu vyberte Můj účet Zákazník.
- V levém menu klikněte na Zabezpečení účtu.
- V rámečku Odhlásit ze všech relací klikněte na tlačítko Odhlásit vše.

Kontrola historie přihlášení
Chcete-li zkontrolovat, kdy a odkud se kdo přihlašoval do Vašeho zákaznického účtu, postupujte těmito kroky:
- Přihlaste se do zákaznické administrace ⧉.
- V horním menu vyberte Můj účet Zákazník.
- V levém menu klikněte na Historie přihlášení.
V tabulce získáte rychlý přehled o stavu a původu přihlášení do zákaznické administrace. Více detailů získáte kliknutím na ikonu lupy v levé části řádku.

Běžné problémy
Mezi běžné problémy sw zabezpečením účtu patří:
Aktivace OTP se nepodařila
Problém: Kvůli chybě systému/klíčenky neproběhla aktivace správně.
Řešení: Smažte daný sdílený klíč z aplikace a aktivujte OTP znovu od začátku.
Nedostupný kontakt pro deaktivaci OTP
Problém: Chceme deaktivovat OTP, ale nemáme přístup k danému e-mailu nebo telefonu.
Řešení: Kontaktujte nás prostřednictvím formuláře. Uveďte přihlašovací e-mail k účtu a žádost o deaktivaci OTP. Další postup s Vámi dořeší autorizační oddělení WEDOS zpravidla do 1 pracovního dne.
Často kladené dotazy
Může někdo manipulovat se službami v mém účtu, aniž by se přihlásil do mojí zákaznické administrace?
Se službami ve Vašem zákaznickém účtu mohou manipulovat uživatelé k nim oprávnění, majitelé domén (dle registru) je mohou přesunout z cizího do vlastního zákaznického účtu pomocí autorizačního hesla.
Jak můžu chránit své weby a jiné služby před zneužitím?
Především dodatečným zabezpečením účtu (viz kapitola Zabezpečení přihlášení do zákaznického účtu WEDOS) a důsledným zálohováním, včetně lokálních, nebo dokonce offline úložišť. U domén zvažte jejich pojištění.
Jakou OTP klíčenku mám použít, když nemám chytrý mobilní telefon?
Existují i klíčenky pro prohlížeče.
Můžu mít víc OTP klíčenek? Jak je nastavím?
Ano, všechny klíčenky nastavte najednou se shodným sdíleným klíčem. Další zařízení pak můžete přidat v zákaznické administraci ⧉.