Tento článek řeší problémy s DNS. Nenajdete-li řešení zde, zkuste návody Domény – Řešení problémů nebo Webhosting – Řešení problémů.
V tomto článku se dozvíte:
Diagnostika problémů s DNS
Nefunkční či nesprávně nestavené DNS se může projevovat jako nefunkční doména, tedy hláškou prohlížeče o nedostupnosti webu s kódem DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN. Alternativně se na webu zobrazuje starý obsah nebo chyby poskytovatele webhostingu (např. pozastavená či smazaná služba), nechodí e-maily, atd.

Pro systémovou diagnostiku domény můžete použít nástroj v zákaznické administraci. Návod najdete v článku Domény – Diagnostika.
Řešení problémů s DNS
Problémy s DNS spadají do dvou kategorií: buď jde o nesprávné nastavení DNS serverů, odkud domény získávají data ke správnému fungování, nebo DNS záznamů (zpravidla směrující doménu na web nebo e-maily).
DNS servery
Mezi běžné problémy s DNS servery patří:
- Nedostupné DNS servery. Zde jde většinou o problém s doménou a jejím nastavením, kterými se zabývá článek Domény – Řešení problémů.
- Probíhající změna DNS serverů. Propsání zadané změny DNS serverů po internetu probíhá relativně pomalu, typicky do 6 – 48 hodin. Chcete-li během této doby předejít nekonzistentnímu chování či výpadkům služeb, ujistěte se, že na obou sadách DNS serverů jsou nastavené shodné DNS záznamy. V době průběhu změn vypněte DNSSEC.
- Změny záznamů na nesprávných DNS serverech. Pokud se nastavené záznamy nepropisují ani v desítkách minut, ujistěte se, že nastavení provádíte u správného poskytovatele. DNS záznamy WEDOS nemají žádný vliv na fungování domény, která používá DNS servery jiného poskytovatele.

DNS záznamy
Mezi běžné problémy s DNS záznamy obecně patří:
- Čas potřebný k propsání záznamů. U DNS záznamů WEDOS počítejte s časem potřebným k jejich propsání zhruba 30 minut pro TTL hodnotu 300. Pro vyšší hodnoty TTL může propsání trvat déle.
- Nesprávný název záznamu. Různí poskytovatelé DNS služeb zadávají záznamy různými způsoby. Při zadávání názvů záznamů v WEDOS DNS se vyhněte zadávání znaku
@(místo tohoto znaku nechte pole Název prázdné) a samotné domény (název hlavní domény doplní systém automaticky). - Konflikt subdomén. Spoléháte-li na směrování subdomén záznamem s názvem
*, ujistěte se, že s tímto směrováním nejsou v konfliktu jiné záznamy. Subdomény, pro které existuje konkrétní záznam libovolného typu, záznam s názvem*nepoužívají. Veškeré směrování nastavte na takových subdoménách přímo. - Nekompatibilní nastavení záznamů. Systém upozorňuje na nesprávné či nekompatibilní nastavení záznamů už před uložením nového záznamu nebo změny. Problém řešte dle instrukcí v chybové hlášce.

DNS záznamy webu
Web obsluhují DNS záznamy typu A, AAAA, CNAME a ALIAS. Mezi běžné problémy s nastavením DNS pro web patří:
- Nedostatečně nastavené DNS záznamy. Při zadávání či změně DNS záznamů se ujistěte, že zadáváte opravdu všechny záznamy, které po vás poskytovatel webhostingu požaduje. Zpravidla jde o záznamy pro hlavní doménu (A, AAAA, ALIAS) a všechny subdomény (název
*) nebo aspoň subdoménuwww. - AAAA záznamy starší služby. Při přechodu na webhosting, který používá jenom záznamy typu A, smažte všechny AAAA záznamy se stejnými názvy jako upravené záznamy typu A.
DNS záznamy e-mailů
Pro správné fungování e-mailů je třeba správně nastavit především záznamy typu MX, dále také DKIM a SPF. Mezi běžné problémy s nastavením DNS pro e-maily patří:
- MX záznamy s názvem. Záznamy typu MX zadáváte zpravidla pro hlavní doménu (
@domena.tld), pole Název tedy nechávejte prázdné. - MX záznamy různých poskytovatelů. Měníte-li MX záznamy na jiného poskytovatele, smažte všechny přebývající záznamy poskytovatele původního.
- Nesprávný SPF záznam. Ujistěte se, že SPF záznam máte právě jeden. Potřebujete-li zadat SPF záznamy více poskytovatelů mailových služeb, zkombinujte všechny do jednoho podle návodu E-maily – SPF záznam.
Často kladené dotazy
Co když nic z návodu nepomohlo?
Pokud jste nenašli řešení zde, zkuste návody Domény – Řešení problémů a Webhosting – Řešení problémů.
