DNS – Řešení problémů


Tento článek řeší problémy s DNS. Nenajdete-li řešení zde, zkuste návody Domény – Řešení problémů nebo Webhosting – Řešení problémů.

V tomto článku se dozvíte:


Diagnostika problémů s DNS

Nefunkční či nesprávně nestavené DNS se může projevovat jako nefunkční doména, tedy hláškou prohlížeče o nedostupnosti webu s kódem DNS_PROBE_FINISHED_NXDOMAIN. Alternativně se na webu zobrazuje starý obsah nebo chyby poskytovatele webhostingu (např. pozastavená či smazaná služba), nechodí e-maily, atd.

Nedostupná doména vvedos.cz v prohlížeči FireFox
Nedostupná doména vvedos.cz v prohlížeči FireFox

Pro systémovou diagnostiku domény můžete použít nástroj v zákaznické administraci. Návod najdete v článku Domény – Diagnostika.


Řešení problémů s DNS

Problémy s DNS spadají do dvou kategorií: buď jde o nesprávné nastavení DNS serverů, odkud domény získávají data ke správnému fungování, nebo DNS záznamů (zpravidla směrující doménu na web nebo e-maily).

DNS servery

Mezi běžné problémy s DNS servery patří:

  • Nedostupné DNS servery. Zde jde většinou o problém s doménou a jejím nastavením, kterými se zabývá článek Domény – Řešení problémů.
  • Probíhající změna DNS serverů. Propsání zadané změny DNS serverů po internetu probíhá relativně pomalu, typicky do 6 – 48 hodin. Chcete-li během této doby předejít nekonzistentnímu chování či výpadkům služeb, ujistěte se, že na obou sadách DNS serverů jsou nastavené shodné DNS záznamy. V době průběhu změn vypněte DNSSEC.
  • Změny záznamů na nesprávných DNS serverech. Pokud se nastavené záznamy nepropisují ani v desítkách minut, ujistěte se, že nastavení provádíte u správného poskytovatele. DNS záznamy WEDOS nemají žádný vliv na fungování domény, která používá DNS servery jiného poskytovatele.
Upozornění na nastavení cizích DNS serverů v detailu domény
Upozornění na nastavení cizích DNS serverů v detailu domény

DNS záznamy

Mezi běžné problémy s DNS záznamy obecně patří:

  • Čas potřebný k propsání záznamů. U DNS záznamů WEDOS počítejte s časem potřebným k jejich propsání zhruba 30 minut pro TTL hodnotu 300. Pro vyšší hodnoty TTL může propsání trvat déle.
  • Nesprávný název záznamu. Různí poskytovatelé DNS služeb zadávají záznamy různými způsoby. Při zadávání názvů záznamů v WEDOS DNS se vyhněte zadávání znaku @ (místo tohoto znaku nechte pole Název prázdné) a samotné domény (název hlavní domény doplní systém automaticky).
  • Konflikt subdomén. Spoléháte-li na směrování subdomén záznamem s názvem *, ujistěte se, že s tímto směrováním nejsou v konfliktu jiné záznamy. Subdomény, pro které existuje konkrétní záznam libovolného typu, záznam s názvem * nepoužívají. Veškeré směrování nastavte na takových subdoménách přímo.
  • Nekompatibilní nastavení záznamů. Systém upozorňuje na nesprávné či nekompatibilní nastavení záznamů už před uložením nového záznamu nebo změny. Problém řešte dle instrukcí v chybové hlášce.
Správně zadané záznamy hlavní domény a subdomény www
Správně zadané vzorové záznamy hlavní domény a subdomény www

DNS záznamy webu

Web obsluhují DNS záznamy typu A, AAAA, CNAME a ALIAS. Mezi běžné problémy s nastavením DNS pro web patří:

  • Nedostatečně nastavené DNS záznamy. Při zadávání či změně DNS záznamů se ujistěte, že zadáváte opravdu všechny záznamy, které po vás poskytovatel webhostingu požaduje. Zpravidla jde o záznamy pro hlavní doménu (A, AAAA, ALIAS) a všechny subdomény (název *) nebo aspoň subdoménu www.
  • AAAA záznamy starší služby. Při přechodu na webhosting, který používá jenom záznamy typu A, smažte všechny AAAA záznamy se stejnými názvy jako upravené záznamy typu A.

DNS záznamy e-mailů

Pro správné fungování e-mailů je třeba správně nastavit především záznamy typu MX, dále také DKIM a SPF. Mezi běžné problémy s nastavením DNS pro e-maily patří:

  • MX záznamy s názvem. Záznamy typu MX zadáváte zpravidla pro hlavní doménu (@domena.tld), pole Název tedy nechávejte prázdné.
  • MX záznamy různých poskytovatelů. Měníte-li MX záznamy na jiného poskytovatele, smažte všechny přebývající záznamy poskytovatele původního.
  • Nesprávný SPF záznam. Ujistěte se, že SPF záznam máte právě jeden. Potřebujete-li zadat SPF záznamy více poskytovatelů mailových služeb, zkombinujte všechny do jednoho podle návodu E-maily – SPF záznam.

Často kladené dotazy

Co když nic z návodu nepomohlo?

Pokud jste nenašli řešení zde, zkuste návody Domény – Řešení problémů a Webhosting – Řešení problémů.

Pomohl Vám návod?

Děkujeme za Vaši zpětnou vazbu!
Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Post Type Selectors