Tento článek řeší změnu majitele domény v registru. Chcete-li pouze upravit údaje majitele domény (s výjimkou jména nebo názvu firmy, které musíte řešit změnou majitele), postupujte podle návodu Domény – Úprava kontaktu. Chcete-li doménu přeregistrovat k WEDOS, postupujte podle návodu Domény – Přeregistrace.
Změna majitele domény mění pouze údaje o majiteli v registru. Nepřesouvá službu na jiný zákaznický účet, ani nemění fakturační údaje. Chcete-li doménu kompletně předat novému majiteli, postupujte podle návodu Služby – Předání novému majiteli.
Vyberte doménu:
V tomto článku se dozvíte:
- Co si před změnou majitele připravit
- Jak změnit majitele domény v registru
- Jak změnit majitele domén hromadně
- Běžné problémy
- Často kladené dotazy
Příprava na změnu majitele
Než přistoupíte ke změně majitele domény, ujistěte se, že služba není expirovaná. U expirovaných domén registry změnu majitele blokují.
Chcete-li změnit majitele expirované domény, nejprve službu prodlužte.
Pro změnu majitele si připravte:
- Doménový kontakt nového majitele. Jde o speciální identifikátor majitele domény v daném registru, například WEDOS-ABC-123456.
- Přístupy k e-mailu. Současný i nový majitel zpravidla potřebují přístupy k e-mailovým schránkám vedeným u svých doménových kontaktů.
Doménový kontakt
Pokud budoucí majitel nemá připravený kontakt daného registru ve svém zákaznickém účtu, založte mu po domluvě nový kontakt podle návodu Domény – Nový doménový kontakt.
Založit kontakt registru:
Změnu majitele online provedete pouze jsou-li kontakty původního i nového majitele registrované u VEDOS. Kontakt domény CZ může být registrovaný také u MojeID.
Pokud budoucí majitel už má kontakt připravený, zjistěte jeho identifikátor (zpravidla kombinace písmen a čísel, někdy oddělených pomlčkami, napčíklad c123456789 nebo WEDOS-ABC-123456).
Identifikátor doménového kontaktu platí pouze v rámci daného doménového registru.
Například kontakt domény CZ tedy můžete použít pouze pro jinou doménu CZ, ale ne pro žádnou jinou koncovku. Potřebujete-li kontakt pro registr (koncovku), pro který nový majitel ještě kontakt nemá, založte jej.
Přístupy k e-mailu
Nemáte-li přístup k e-mailu majitele domény, postupujte podle návodu Domény – Nedostupný e-mail majitele.
U domény CZ potřebujete přístup k e-mailu (a telefonu) majitele pouze pokud chcete provést změnu majitele online. Pokud přístup k e-mailu držitele domény nemáte, můžete provést změnu majitele prostřednictvím formuláře s úředně ověřenými podpisy.
Změna majitele domény v registru
Máte-li vše připravené pro zadání změny majitele domény, nejprve vstupte do rozhraní změny majitele těmito kroky:
- Přihlaste se do zákaznické administrace ⧉.
- V horním menu vyberte Domény.
- Z nabídky vyberte doménu, jejíhož majitele chcete změnit.
- V levém menu vyberte Změna majitele.

Další postup je specifický pro různé doménové koncovky.
Po splnění všech podmínek změna majitele obvykle proběhne do 1 hodiny. Výjimkou jsou domény registrované u Ascio nebo Subreg, kde změna majitele obvykle trvá do 10 dní. Chcete-li postup urychlit, přeregistrujte tyto domény přímo pod VEDOS ⧉.
Doména CZ
Majitele domény CZ lze změnit dvěma způsoby:
- Online ověřením e-mailu a SMS původního a nového majitele. Tento způsob vyžaduje přístup obou majitelů k e-mailu a (mobilnímu) telefonu uvedenému u kontaktu majitele domény. Dále je třeba znát autorizační hesla obou kontaktů.
- Písemnou žádostí s úředně ověřenými podpisy. Pokud z jakéhokoliv důvodu nemůžete provést změnu online, zbývá pouze podání žádosti s úředně ověřenými podpisy.
V rozhraní pro změnu majitele domény nejprve vyplňte identifikátor kontaktu nového majitele. Pokud je kontakt uložený ve Vašem účtu, můžete jej vyhledat pomocí tlačítka vybrat, ale ručně můžete zadat jakýkoliv kontakt v registru CZ.NIC ⧉, včetně kontaktů služby MojeID ⧉.
Po zadání kontaktu zvolte jednu z možností změny majitele, zaškrtněte souhlasy a klikněte na tlačítko Vytvořit žádost.
Platnost žádosti je 14 dní, není-li u konkrétní domény uvedeno jinak. Pokud ji do té doby nevyřídíte ze strany původního i nového majitele (včetně případného doručení veškerých písemností), systém ji stornuje. Pokud k tomu dojde, musíte žádost založit znovu.

Změna majitele online
Změna majitele online funguje pouze pro kontakty registrované u VEDOS, nebo MojeID. Pokud je kontakt registrovaný jinde, buď jej aspoň dočasně přeregistrujte k nám, nebo změňte majitele podáním žádosti s úředně ověřenými podpisy.
Vyberete-li možnost změny majitele online, obdrží původní i nový majitel do 10 minut od jejího podání e-mail s odkazem, na kterém zadá kód z odpovídající SMS zprávy a autorizační heslo svého doménového kontaktu, které si můžete nechat zaslat podle návodu Domény – Autorizační heslo.

Zaslání e-mailu či SMS můžete přes administraci vyžádat opakovaně, ale nejvýš 3krát.
Je-li aspoň jeden z kontaktů MojeID, vyplňte e-mailovou adresu, na kterou zašleme majiteli domény e-mail pro autorizaci ke službě mojeID. SMS s autorizačním kódem zašleme majiteli po úspěšném přihlášení k MojeID účtu na stránce pro potvrzení změny majitele.
Jakmile původní i nový majitel dokončí potvrzení, proběhne změna majitele do 1 hodiny.
Změna majitele žádostí s úředně ověřenými podpisy
U této formy žádosti zadejte e-mail pro zaslání tiskopisu žádosti. Můžete zadat libovolný e-mail, ke kterému máte přístup, nejen e-mail majitele domény.
Žádost ideálně nechte podepsat oběma stranami (původním i novým majitelem) zároveň, ale můžete ji potvrdit a zaslat každý zvlášť.
Přijímáme pouze žádosti potvrzené úředně ověřenými podpisy majitele domény či osoby oprávněné za tuto osobu jednat. Podepsanou žádost a případné doklady o oprávnění žadatele (například úředně ověřenou kopii plné moci) doručte poštou na adresu:
WEDOS, a.s.
doménové oddělení
Masarykova 1230
37341 Hluboká nad Vltavou
Úředně ověřený podpis můžete nahradit podpisem elektronickým. Elektronicky podepsané žádosti zasílejte v odpovědi na e-mail s vygenerovanou žádostí.
Vyhněte se zasílání dokumentů přes datovou schránku. Takové podání zpravidla výrazně zpomalí vyřízení žádosti.
Doména SK, EU, PL
Majitele domén SK, EU a PL lze změnit pouze online. Postupujte těmito kroky:
- V rozhraní změny majitele zadejte kontakt majitele domény.
Pokud je kontakt uložený ve Vašem účtu, můžete jej vyhledat pomocí tlačítka vybrat, ale ručně můžete zadat jakýkoliv kontakt v odpovídajícím registru (SK.NIC ⧉ pro SK, EURid ⧉ pro EU, nebo NASK ⧉ pro PL) registrovaný u VEDOS.
Pokud daný kontakt neexistuje, můžete jej přímo v administraci založit výběrem možnosti Vytvořit a nastavit nový kontakt.
- Odkazem zaslat heslo si zašlete autorizační heslo domény a vyplňte jej do odpovídajícího políčka.
- Odsouhlaste podmínky a klikněte na tlačítko Odeslat.

Po odeslání žádosti proběhne změna majitele do 1 hodiny.
Domény gTLD a nTLD
Majitele generických domén lze změnit pouze online. Postupujte těmito kroky:
- V rozhraní změny majitele zadejte kontakt majitele domény.
Pokud je kontakt uložený ve Vašem účtu, můžete jej vyhledat pomocí tlačítka vybrat. Alternativně založte nový kontakt výběrem možnosti Vytvořit a nastavit nový kontakt.
Nastavujete-li kontakt uložený v jiném zákaznickém účtu WEDOS, ujistěte se, že se oba nacházejí v témže registru. Název registru zjistíte kliknutím na Vytvořit a nastavit nový kontakt.

- Odkazem zaslat heslo si zašlete autorizační heslo domény a vyplňte jej do odpovídajícího políčka.
- Odsouhlaste podmínky a klikněte na tlačítko Odeslat.

Platnost žádosti je 5 dní. Pokud ji do té doby nevyřídíte ze strany původního i nového majitele, systém ji stornuje. V takovém případě musíte žádost zadat znovu.
Po odeslání žádosti přijde na e-mail původního majitele zpráva s odkazem na shrnutí změn na doméně a možností je potvrdit či zamítnout. Můžete zde také vyžádat zrušení nastavení 60-denního zámku přeregistrace či další změny majitele domény.
Pokud původní majitel žádost schválil, zašle systém stejnou zprávu i novému majiteli. Pokud i tento žádost potvrdí, proběhne změna majitele domény do 1 hodiny. Tímto potvrzením zároveň ověřujete e-mail majitele domény.
Přeregistrace domén s kontakty u Ascio nebo Subreg mohou trvat až 10 dní. Chcete-li postup urychlit, přeregistrujte domény přímo pod VEDOS ⧉.
Hromadná změna majitele domén
Máte-li připravené kontakty, na které chcete domény převést, pošlete nám seznam domén a ID kontaktů přes formulář ⧉. Ohledně dalšího postupu se s Vámi spojí autorizační oddělení.
Běžné problémy
Mezi běžné problémy při změně majitele domény patří:
- Změna majitele nedostupná v menu
- Nedostupný e-mail majitele
- Nedostupný původní majitel
- Doména je zařazena do dědického řízení
- Nefunkční ověření SMS
- Neexistující zákaznický účet WEDOS
Změna majitele nedostupná v menu
Problém: Položka změna majitele není v navigaci.
Příčina: Doména je pravděpodobně expirovaná. U expirované domény majitele změnit nelze.
Řešení: Vidíte-li doménu v zákaznické administraci, systém ji ještě nesmazal a můžete ji obnovit uhrazením poslední faktury. Pokud doménu v administraci nevidíte, bude potřeba ji obnovit (v případě expirace domén gTLD a nTLD), nebo po smazání z registru zaregistrovat znovu.
Obnovení (restore) domén gTLD a nTLD expirovaných před více něž 30, ale méně než 60 dny je zpoplatněná služba podle ceníku doplňkových služeb domén ⧉. Vyžádejte jej prostřednictvím formuláře ⧉.
Nedostupný e-mail majitele
Problém: E-mail současného majitele domény je nedostupný.
Řešení: Postupujte podle návodu Domény – Nedostupný e-mail majitele.
Nedostupný původní majitel
Problém: Nelze se spojit s původním majitelem domény.
Příčina: Doména je vedena na správce, který přestal spolupracovat, nebo na zesnulého člověka.
Řešení: V případě nedostupného správce firemní domény můžete pořád změnit majitele žádostí s úředně ověřenými podpisy. Pokud řešíte jinou doménu než CZ, postupujte podle návodu Domény – Nedostupný e-mail majitele.
Je-li doména vedena na osobu či firmu nedostupného správce, obraťte se na policii. Z naší strany můžeme jednat teprve na základě rozhodnutí soudu nebo jiného pravomocného orgánu.
Pokud původní majitel zemřel, postupujte podle řešení problému Získání domény v rámci dědického řízení.
Získání domény v rámci dědického řízení
Problém: Původní majitel domény (a s ní souvisejících služeb) zemřel.
Řešení: V případě úmrtí majitele domény je potřeba tyto služby zařadit do dědického řízení. Teprve na základě právoplatného rozhodnutí o dědictví můžeme službu převést nebo zpřístupnit nové oprávněné osobě.
Pokud si nejste jisti, zda daná doména skutečně patřila zesnulému, případně zda jste jejím oprávněným dědicem, neváhejte nás nejdříve kontaktovat. Na základě těchto informací vám další postup sdělíme ještě před tím, než případně otevřete dědické řízení.
Pro řešení takové situace nás prosím kontaktujte prostřednictvím kontaktního formuláře ⧉ – do zprávy popište situaci a uveďte co nejvíce informací o doméně a případně i jiných službách, kterých by se to mohlo týkat. Kolegové z autorizačního oddělení prověří stav příslušného účtu a služeb a ozvou se Vám na uvedený e-mail s dalšími informacemi.
Nefunkční ověření SMS
Problém: Telefonní číslo kontaktu nefunguje, nebo neumí přijímat SMS.
Řešení: Upravte kontakt a změňte číslo podle návodu Domény – Úprava kontaktu.
Neexistující zákaznický účet
Problém: Nový majitel nemá zákaznický účet WEDOS.
Řešení: Změna majitele domény službu nikam nepřesouvá, nový majitel tedy účet ani nepotřebuje, chce-li službu nechat ve Vaší správě. Chcete-li doménu zcela předat novému majiteli, postupujte podle návodu Služby – Předání novému majiteli.
Často kladené dotazy
Přišlo mi e-mailem autorizační heslo, znamená to, že se mi někdo snaží ukrást doménu?
Pokud jde o doménu CZ, tam může zaslání autorizačního hesla vyžádat kdokoli přes registr nebo libovolného registrátora, a to dokonce bez nutnosti přihlášení. Autorizační heslo ale registr CZ.NIC vždy zasílá výhradně na e-mailovou adresu uvedenou v kontaktních údajích majitele domény. Pokud jste tedy jediný, kdo má k této emailové schránce přístup, nemusíte se zneužití autorizačního hesla obávat.
Obáváte-li se odcizení nebo zneužití domény, zvažte její pojištění.
Jak zjistím, ve kterém registru se moje doména nachází?
U ccTLD (národních domén) jsou registry jasně dané: Pro doménu CZ je to CZ.NIC, pro SK SK.NIC, pro EU EURid, pro PL NASK. Generické domény nemusí být úplně jednoznačné, návod na určení registru najdete v kapitole Domény gTLD a nTLD.
Proč je postup změny majitele domény CZ tak složitý?
Jednodušší způsob potvrzení změny majitele nenabízíme a nabízet nebudeme. Autorizace bez zapojení aspoň dvou metod ověření (telefon a e-mail) je snadno zneužitelná a následně velmi těžko dokazatelná a dohledatelná.
Jak můžu ověřit a případně aktualizovat údaje doménového kontaktu?
Kontakty můžete prohlížet a spravovat podle návodu Domény – Úprava kontaktů.
Od koho chodí e-maily s odkazy?
Odesílatelem je většinou WEDOS (@wedos.com), v případě některých gTLD může jít o Ascio nebo Subreg.